Information om tjänsten
Tjänsten granskaupphandlingar.fi ger möjligheten att granska statens och andra organisationers upphandlingar. Tjänsten ökar offentliga sektorns öppenhet och transparens vid användningen av medel. Tjänsten ger företag information om marknader. Uppgifterna hittas för första gången på en och samma adress.
Tjänsten visar vem man upphandlat produkter och tjänster av samt när upphandlingarna har gjorts. Användningen av gemensamma medel visas ända ner till inköpsfakturanivån. Inköpsfakturor kan ses i tjänsten på konteringsradnivå.
Material i bakgrunden av granskaupphandlingar.fi-sidan publiceras även i maskinläsbart format på den nationella portalen för öppen data, på webbplatsen avoindata.fi/sv.
Tjänsten produceras av Hansel Ab.
Informationen om upphandlingar kan granskas från tre synvinklar
- Upphandlande enheter: Upphandlande enheter är statens och andra organisationer som utför upphandlingar. I den här tjänsten har de upphandlande enheterna presenterats för statens del på nivå av bokföringsenhet och för andra organisationers del genom att använda den egna organisationsstrukturen i respektive kommun.
- Leverantörer: Leverantörer är till exempel företag, föreningar och firmanamn som statens och kommunernas upphandlande enheter köper produkter eller tjänster av. Om staten köper produkter eller tjänster av privatpersoner, står det "Information om leverantören publiceras inte" under leverantör. Om det är frågan om offentlighetslagen och sekretessbelagda uppgifter, står det "Sekretessbelagd" under leverantör.
- Upphandlingskategorier: Upphandlingar kan även granskas gruppvis enligt upphandlingskategori. Från upphandlingskategorierna är det möjligt att gå vidare till produkt- och tjänstegruppsnivå där data har indelats enligt konteringen.
Licenser och källhänvisningar
Denna webbplats baserar sig på data om statens och kommunernas inköpsfakturor som publicerats i avoindata.fi-tjänsten. Materialet licensieras under licensen Creative Commons Erkännande 4.0 Internationell. Granskaupphandlingar.fi -webbplatsens material kan användas endast med erkännande av originalkällan och materialversionens tidsstämpel.
Varifrån har informationen hämtats?
Tjänstens uppgifter hämtas för statens del från statens inköpsfakturasystem (Handi och tidigare Rondo), varifrån de kopieras till tjänsten innan de arkiveras. Detta innebär att fakturorna redan har kontrollerats och godkänts. Om fakturor har korrigerats i bokföringssystemet eller raderats från bokföringen, uppdateras inte informationen i denna tjänst. När det gäller andra organisationer är materialet baserat på upphandlingsrelaterad inköpsfakturadata som organisationerna själv levererat till Hansel.
För statens del omfattar tjänsten information om alla inköpsfakturor som har bokförts på statens upphandlingskonton. En förteckning över statens upphandlingskonton finns i slutrapporten för utvecklingsprojektet för statens upphandlingsverksamhet (HANKO) (på finska) bilaga 7 på sidorna 91-93. Statliga företags upphandlingar finns inte med i materialet.
Materialet omfattar inte upphandlingar som behandlats i M2-systemet. Dessa omfattar huvudsakligen kostnader i samband med resor, till exempel kilometerersättningar och dagstraktamenten. Även andra upphandlingar gjorda med statens personliga betalkort för tjänstemän, eftersom de också behandlas i M2-systemet. Tjänstens informationsinnehåll utvecklas ständigt.
För andra organisationernas del omfattar tjänsten i huvudsak investeringar och utgifter i inköpsfakturor, från vilka avskrivningar och bidrag eliminerats.
Hansel Ab har anlitat HiQ Oy som underleverantör för det tekniska genomförandet. Hemligt material har tagits bort eller anonymiserats före det har införts i tjänsten.
Sekretessbelagt innehåll
En del av statens och andra organisationernas upphandlingar är hemliga enligt lag. Hemliga upphandlingar finns inte i tjänstens material. Många enheters upphandlingar har delvis tagits bort eller anonymiserats i tjänsten.
Ny information publiceras i tjänsten regelmässigt. Tjänstens kunskapsbas utvidgas i mån av möjlighet.
På grund av det tekniska genomförandet av anonymiseringen kan information som inte är sekretessbelagd i vissa fall blivit anonymiserad.
Tjänstens bakgrund
Tjänsten granskaupphandlingar.fi har skapats som en del av programmet för digitalisering av statens upphandlingar (på finska och engelska) som är ett projekt som ägs av finansministeriet (VM047:00/2016). Ministerarbetsgruppen för förnyandet av verksamhetssätten stödde förslaget att publicera statens upphandlingskostnader den 16. januari 2017. Finansministeriet gav i uppdrag åt Hansel Ab att genomföra arbetet. Den första versionen av tjänsten publicerades i september 2017.
Mer information och feedback
Du kan be om mer information och ge feedback om tjänsten. Adressen är analyysipalvelut@hansel.fi. Frågor om innehållet i upphandlingar bör ställas till den organisation som ansvarar för respektive upphandling.
Frågor om styrning och utveckling av upphandlingar kan ställas till finansministeriet på adressen valtionhallinto.vm@gov.fi.